Känns som att jag inte gör något annat än att plugga just nu. Eftersom jag har prov efter Jul, den 11te och den 18de Januari, så blir det inte riktigt något vanligt jullov detta år. Bara slappa blir det efter alla prov, då har jag inte någonting alls som måste göras på hela två veckor.


Att det är så mycket att göra beror en hel del på att jag haft dålig studieteknik. Jag har inte läst allt extra material och när jag har läst har jag inte alltid gjort anteckningar. Dessutom har jag antagligen lagt för mycket tid på mina "continous assessment", för pluggat det har jag gjort.

Det är väldigt lätt att bara fokusera på nämaste deadline istället för att ha ett längre perspektiv. Mitt nyårslöfte till mig själv är att ha bättre studieteknik för nästa termin. Såhär är upplägget:


  • Läsa huvudtexterna till föreläsningen samma vecka som föreläsningen är

  • Arbeta mer med texten t.ex.svara på frågor, anteckna

  • Läsa igenom föreläsningsanteckningarna från veckan som gått på t.ex. fredag

  • Dela upp tiden bättre; vissa timmar till deadlines och vissa till kontinuerliga föreläsningar

  • Titta tillbaka på gamla anteckningar regelbundet för att repetera

Just nu känns allt lite stressigt, det är så mycket att ta in speciellt vad gäller naturgeografi och ekonomi. Svårast är matten i ekonomin och geologin med alla berg och vulkaner samt atmosfär och vindar. Så krångligt, men men. Bara att möla på, till slut måste det sätta sig. Roligast är biogeografin, jag gillar hur olika biomer ser ut och hur ekosystem fungerar. Det är verkligen spännande! Sen är kulturgeografin spännande den med, tycker om att lära mig om hur världen hänger ihop och vilka teorier som finns för det. Hållbar utveckling är mest bara intressant så kanske är det bra att det provet ligger sist när pluggmotivationen kan ha börjat sina.


Nu är det dags strax att fortsätta med studerandet, efter en liten tv-paus med mellanmål.


Hejdåhejdå från Kvicke!